fredag 25. mars 2011

Jeg har noe usagt

Jeg har flere versjoner av dette prosjektet, og har nå valgt ut noen jeg vil vise her. Hvilke av disse i dette innlegget synes dere gjør seg best?

Sånn her så det ut fra starten, etter at det hadde kommet ut av hodet mitt. Snakkeboblen ligger på gulvet, fordi den ble ubrukbar pga de usagte ordene. Kanskje var det avsenderen som fikk en sokk eller floskel i halsen. Det er ukjent.

Var det noe jeg hata på barneskolen, så var det å finpusse på pizzafjøler(med tålmodighet), og annet som krevde fil og sandpapir. Hvis ikke dette prosjektet viser seg å kunne bli noe, så har jeg i alle fall en overdimensjonert pizzafjøl.

Jeg valgte jeg å male den. Ordet er malt med et tynt lag med hvitt, slik at trestrukturen skinner igjennom. Jeg tenker meg at blekket har rent ut av ordet, eller det har bleknet. Kanskje er det et gjenferd av ordene som aldri ble sagt?

Selve boblen malte og trykte jeg i et gresslignende uttrykk. Det var ikke viktig for meg at det skulle være så naturalistisk og så tydelig at det er gress. Gresset valgte jeg for å understreke at boblen ligger på bakken, og kanskje at den har ligget der så lenge at gresset ble gulaktig.

Dette er altså tanker jeg har gjort meg. Og det er heller ikke så viktig at betrakteren(du!) skal vite at jeg har tenkt akkurat det. Men nå vet du det.


Her har jeg testet ut en annen måte å presentere ordet på, fotografert fra forskjellige vinkler. Det er jo viktig at prosjektet tar seg godt ut på foto hvis jeg skal bruke dette til søknader, og jeg synes kanskje at disse fungerer bedre enn de stående. Men det er derfor jeg gjerne vil høre deres mening, for det kan hende jeg bare er så lei av sånn det var, og foretrekker dette bare fordi det er noe nytt for øynene mine.

Jeg fikk et innfall. Og slik ser det ut. Ligner et dyr, eller bare en merkelig handletur. Her har jeg ikke rukket å tenke verken før, i mens eller etterpå. Men tåler dette dagslys (eller spotlight?)? Eller skal jeg holde meg til den enkle grunnideen, og ikke en på hjul? Usagte ord på billig salg, kom og kjøp! Nesten gratis! Eller er det kanskje noen som har vært og stjælt noen ord og ei boble? Eller kanskje ikke.

Deretter skjedde dette. Grafikeren i meg tøyt frem i et ubevoktet øyeblikk, og klarte ikke la trebokstavene ligge urørte. Men jeg tror ikke det var så dumt. Hvis jeg skal kunne bruke dette, må jeg selvfølgelig ta meg bryet med å male kantene på gulv-bokstavene ordentlig hvite og rene.

Men nå klarer jeg ikke synse mer om dette. Dere som tilfeldigvis streifer innom, eller som er faste streifere: Skal jeg legge det usagte dødt en gang for alle, eller kan jeg bruke noe av dette som er hostet opp? Forslag til endringer?



5 kommentarer:

  1. Ingen hjelp å få av alle mine tre følgere? Da får jeg hjelpe meg sjøl da. Jeg synes kanskje du kunne ha valgt en annen font. Men jeg veit at du heller lager et nytt prosjekt enn å gjøre ett om igjen. Og hva annet enn usagt kunne du ha skrivd? Det bør du gå inn i tenkeboksen og drøvtygge på. Sånn!

    SvarSlett
  2. Jeg er en følgersvenn og digger det du gjør! >Dyr i handlevogna oioi

    SvarSlett
  3. Oi, du er ikke lenger ulv i mosen! Kjente deg nesten ikke igjen, men ble veldig glad for å se deg der på tribunen! Mener å huske at du, en handlevogn og jeg også har gjort kunster sammen...

    SvarSlett
  4. Jeg lurer på hvorfor den U-en har velta? Er det noen grunn til det? Fonten er grei nok, det er jo ikke no jåleprosjekt du driver med akkurat.

    Men hvem er det egentlig som er avsender av disse mystiske boblene? Jeg skulle ønske noen kunne henge i taket på utstillinger sånn at det blir en interaktivitet mellom betrakter og verk. Og kanskje nettopp når jeg står under usagt-boblen, skjønner Herr Landstryker at jeg har noe på hjertet, og han tar meg med bakom Vestfossen Kunstlaboratorium for en lengere samtale.

    SvarSlett
  5. Ikke noe jåleri nei, og ingen kjent avsender. Opp til deg! Boblene skal både opp i taket, og ordene skal rotte seg sammen. Dette er noe jeg begynte på i 2010. Jeg har mange ideer til hvilke retninger dette kan ta. Usagt sier jeg meg ferdig med, nå er det andre ord og bobler som gjelder. Skal legge de ut her så fort de er nogenlunde presentable. Herr Landstryker får stryke litt land i mens...

    SvarSlett