mandag 21. mars 2011

Å (be)gjerde

Designeren av dette rekkverket må enten være blind, banal eller barnslig frekk! I en bratt bakke, er det dog fint at noen har tenkt på å oppmuntre de som tungpustet kravler oppover. Det synes i alle fall jeg den gang da dette var en del av skoleveien min. Da er det konstatert en gang for alle, Bergen har altså mer å by på enn sine trange smug, den har også dette jern (be)gjerdet, og er en ganske perverst fin by.

Å eggle seg innpå dagen
Sånn her kan en frokost se ut, når høna fiser egg, og bryr seg mindre om innsatsen. Tenk å føde egg hver dag. Glad jeg slipper det. Også håper jeg at jeg presterer såpass i tiden som kommer at jeg kan kline til med noen hardkokte prosjekter her, og ikke bare sånne bløtkokte avsporinger som dette. Ellers kan det være fare for at det blir så banale prosjekter som ”eggentli”(på bildet under) hvis jeg bryr meg mer om plomma i egget, enn min kritiske sans.

Fant igjen dette bildet, en oversikt over atelierplassen min, tatt i mars 2010. Der var jeg altså for ett år sida, og det ser ut til at vintermånedene ble flittig brukt til noen tomme ord og noen brukbare smuler. Blir litt matt(sånn elfenbensgrå, silkematt Lady) av å tenke(og her også se) hvor mange prosjekter man lager for gjeves opp gjennom årene. Sånn sett må vel notisboka hedres for sin innsats med å hjelpe en kunstner med å skjule dårlige ideer, som ikke bare kommer når man er på fylla. Allikevel produseres mer enn det som er verd å innrømme. Men jeg innrømmer det gjerne, ikke bare svart på hvitt, - men også med et fargefoto.

Reservert, 2007
Men når vårsola begynner å konkurrere med det som skjer inne på atelieret, da er det vanskelig å holde varmen i innendørs-prosjekter. Da tyter jeg ut, lik rennende konfektfyll, og baner vei sammen med smeltevannet. Og slikt blir det utendørsprosjekter av, og også noen stedsspesifikke prosjekter.

Solstråler på svinepelsen gjør at svinaktig bra ideer får ideelle groforhold. Sånn sett er Drammen bra, selv om Bergensværet faktisk har den fordelen at det jager en inn på atelieret. Litt usikker på hvordan stillingen mellom de to byene er nå altså, men vårsola hvisker meg i øret at Drammen muligens har økt med noen plusspoeng, og ikke bare plussgrader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar