torsdag 27. januar 2011

UGLEINVASJON


En av ugleputene i sitt nye hjem med sine nye venner. Den har samme bakside som puten på bildene under. Bildet er tatt av linnosaurus.blogspot.com

Tid for putepresentasjon! Denne høsten skulle det nemlig vise seg at uglene ville ut av skogen og inn i de varme stuene rundt om kring. De ville urbaniseres, eller uglbaniseres som de selv påstår. Og når de har fått noe for seg er de ganske så gode til å øgle seg innpå. Det var nemlig ikke alle som var like glansbildevakre, men heller desto mer stuegrisemner.
Høsten 2010 gikk dermed med til å ta i mot øglete ugler og omvendt. Jeg pakket de inn i stoffer jeg fant, så de skulle få en huleaktig hjemlig atmosfære. Etter hvert viste det seg at uglene trivdes så godt i stuevarmen at de lærte seg kamuflasjeteknikker av den mest avanserte sort. Tilslutt gikk det nemlig ikke an å skjelne ugler og stoff, det var litt som ugler i mosen slo det meg. De er nemlig ikke så lett å finne der heller.
Etter hvert begynte det å hope seg opp med skrålende ugler, og jeg innså at jeg var nødt til å finne nye hjem til noen av dem. Det kan nemlig bli i overkant å bli stirret ned av lysende øyne, og høre deres fornærmede hvisking dag ut og dag inn: Ugler i mosen du liksåm!? Ser jeg helt dått ut heller? Jeg følte meg rett og slett uglesett, og måtte tilslutt splitte flokken. Heldigvis ser det ut til at uglene trives i deres nye omgivelser. Men det er forståelig om de ikke får gromplassen i sofaen til enhver tid, et ugletryne kan være ganske ugly når man må se det hver dag.



Foran: ”ugler i mosen du liksom” – mas over det hele, med en snurt ugle: ser jeg helt dått ut eller?

                                          Baksiden: dåtter, i dette tilfellet ikke mosedåtter.

Her er en av de mest fornærmede og masete, og ganske så oppblåste uglene(bomull altså). Men det ser ut til at den har glidd bra inn i sine omgivelser. Denne meldinga fikk jeg av dens nye eier Øyvind:
Hei! Jeg har nå sendt deg noen bilder av puta i naturlige omgivelser. Uglen har ingen integrasjonsproblemer, da det heller ikke er noen naturlige fiender i reservatet.

Flere ugler vil bli presentert etter hvert som de integreres i deres nye hjem.




2 kommentarer:

  1. Uuuugl uuugl!

    Velkommen kjære ugle, til blogglandet! Jeg gleder meg til å bli bloggbestevenn med deg, så kan vi sitte i hvert vårt bloggereir og legge ugleegg.

    Jeg synes bloggen ser kjempefin ut, jeg! Du har jo til og med klart å laste opp bilder og legge på både farga bakgrunn og sette tekst i kursiv. Du er et teknisk vidunder!

    SvarSlett
  2. Teknisk vidunder og bloggbestevenn med deg, kan det bli bedre? Neppe.

    SvarSlett