fredag 6. mai 2011

Tilbakeblikk med halvnakne avsløringer tilslørt i rømmegrautens ånd

Bergen har vært et fint sted å være den siste tiden, men nå må jeg spole tilbake for å finne igjen hvor jeg slapp stikksagen før jeg stakk. Jeg legger ut en billedremse her for anledningen og oppfriskningens skyld.


Photoshoppa bilder kan bli ganske harry med alle sine effekter. Og det er noe jeg både liker og ikke liker. Foto har altfor lenge fått regjere som noe seriøst. Med filter og andre effekter kan seriøsiteten nå bli erstattet av klisjéer, banalitet og uspiselige uttrykk. Og hurra for det!


Hvor går grensen for når et bilde blir bedre med litt triksing i Photoshop, eller når det blir for Photoshop? Jo mer dreven man er med billedbehandlingsprogrammer [et ord som hadde trengt behandling], jo mer er det sikkert å ergre seg over der ute på nettet. Jeg er amatør, og det gjør at det ikke er noen tvil om hvilke filter eller verktøyseri jeg har brukt(for de fleste). Allikevel, det å bli tatt med buksa nede på den måten, hindrer meg ikke fra å fortsette å grise bildene til med denne skitne leken. Men hvordan finner man balansegangen for når et bilde er mettet? Hvilke grenser og regler finnes det som de proffe fotobehandlerne kjenner til, men ikke jeg?

Før var man en god billedbehandler når man sørget for å holde feite fingre vekk fra fotografiet, og i stedet holdt i kantene på papirfotoet. Dette innlegget dediseres herved til alle de halvstuderte og halvnakne Photoshopperne der ute.Til dere andre: nå har dere muligheten, kle på meg noen kommentarer med tips for å bli en bedre Photoshopper.


Photoshoppede versjoner av ”Ordbytte”. Her renner ordene vekk i Photoshop-smørja. Dette er starten på et prosjekt jeg ikke har tenkt at skal renne vekk mellom fingra på meg. Men det har tid til å henge der til tørk en liten stund til, for nå er det så fint og ryddig på atelieret mitt at det vil være synd å slippe trestøv og trefliser løs der med det første. Før jeg skjærer mer, skal jeg nemlig tegne litt igjen. Det ble noen streker før jeg dro til Bergen, de kan jeg vise dere i mårra.

3 kommentarer:

  1. Som designer kan jeg fortelle deg en hemmelighet. Det finnes hemlig regler for hva som er lov og ikke lov i Photoshop. Man skal aldri aldri bruke ferdige filtere. Om man skal trikse med bildene må man gjøre det manuelt. Alt under "adjustments" ---> er lov hvis det blir fett. Men filtre.. njet. Et trent øye vil med én gang se hvilket banalt filter du har brukt. Men du er jo den banale, så.

    Kort oppsummert. Altså:
    - øke kontrasten er greit
    - fish eye filter er ikke greit

    Nei, detta må snakkes om og ikke skrives om.

    SvarSlett
  2. "hemlig regler" sån som vi hade i "hemli kluben", du vet.

    SvarSlett
  3. Agent Juvet.
    Takk for at du delte topphemmelig informasjon med meg. Over og ut.
    Agent R

    SvarSlett